Auteur Topic: Voorwaarden schrijfwedstrijd  (gelezen 6309 keer)

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Voorwaarden schrijfwedstrijd
« Reactie #120 Gepost op: 12 mei 2012, 22:26:13 »
:) Hoi Cocky,
Ja, logisch het is weekend. We hadden het nu ook nog niet verwacht, hoor. Maar we dachten zo, dat als we het op 12 mei in zouden sturen het maandag 14 mei in de mailbox zit. ;)
Groeten van Johanna Lime

Mieke

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 12 mei 2012, 22:37:42 »
Geen idee. Ik behandel de mail niet. Lijkt me wel. Maar aangezien jij het in april al hebt gestuurd, stuur m dan voor de zekerheid nog een keer.
tnx, zal ik morgen zeker doen  ;)

Cocky

• Beheerder van http://www.MagicTales.nl
  • Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 12 mei 2012, 23:56:19 »
:) Hoi Cocky,
Ja, logisch het is weekend. We hadden het nu ook nog niet verwacht, hoor. Maar we dachten zo, dat als we het op 12 mei in zouden sturen het maandag 14 mei in de mailbox zit. ;)
Jep, dan zit het erin. Maar nogmaals: ik weet niet zeker of er bevestigingen gestuurd worden, want ik behandel de mal niet :)

masterens

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 26 juni 2012, 22:07:47 »
Ik had ergens gelezen dat het in het Nederlands moest (ik zie het nu niet meer maar ach)
Mag je wel Engels gebruiken in letterlijke citaten, waarbij het helemaal niet nodig is dat de lezer het begrijpt? Dat de hoofdpersoon omschakeld om naar Engels te luisteren, zeg maar.
Schrijven is als muziek maken, maar er zijn geen 150'000 muzieknoten nodig om iemand te ontroeren.

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 26 juni 2012, 23:18:50 »
Ik had ergens gelezen dat het in het Nederlands moest (ik zie het nu niet meer maar ach)
Mag je wel Engels gebruiken in letterlijke citaten, waarbij het helemaal niet nodig is dat de lezer het begrijpt? Dat de hoofdpersoon omschakeld om naar Engels te luisteren, zeg maar.
Staat in de reglementen dacht ik, even uit mijn hoofd.
maar nee, dat mag dus niet. In het Nederlands dus ;)

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 27 juni 2012, 12:46:11 »
Toch wel voor één zinnetje hé? Want ik laat mijn personages ook wel eens iets zeggen in een andere taal (o.a. Engels maar bv. ook Russisch). Als het om een hele dialoog gaat, dan schrijf ik het natuurlijk alleen in het Nederlands en zet er (soms) bij welke taal ze spreken, maar in één zinnetje tussendoor zag ik tot nog toe geen graten.

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 27 juni 2012, 15:08:33 »
Toch wel voor één zinnetje hé? Want ik laat mijn personages ook wel eens iets zeggen in een andere taal (o.a. Engels maar bv. ook Russisch). Als het om een hele dialoog gaat, dan schrijf ik het natuurlijk alleen in het Nederlands en zet er (soms) bij welke taal ze spreken, maar in één zinnetje tussendoor zag ik tot nog toe geen graten.

Nee, sorry.
Ik citeer even uit het reglement:
1. Het manuscript is geschreven in de Nederlandse taal en behoort tot het fantasy-genre.

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 27 juni 2012, 16:41:31 »
Oei. Dat had ik toch niet zo letterlijk opgevat. Ik gebruik ook een eigen taal, dat is echt essentieel voor het verhaal. Dan vrees ik dat ik me moet terugtrekken uit de wedstrijd.

Ka Sha Gan

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Een gedicht is als een alien.
    • Bekijk profiel
    • Rik Raven
« Reactie #128 Gepost op: 27 juni 2012, 16:44:01 »
weggehaald vanwege een overweldigende overdaad aan overbodigheid... ;D
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2012, 17:34:56 door Ka Sha Gan »
Verhalen zijn als dromen,
geschreven en gevangen in realiteit
Rik Raven

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 27 juni 2012, 16:56:21 »
Geldt die regel ook voor namen? Wij hebben namelijk nogal wat engels klinkende namen in ons manuscript.
Het lijkt ons, dat dit geen probleem zou moeten zijn!
In het Nederland van tegenwoordig hoor je nog slechts zelden een echt authentiek nederlandese naam.
Bovendien hebben wij al tientallen jaren engels klinkende namen voor onze hoofdpersonen en we zijn niet van plan om dat aan te passen.
Ons boek is verder in puur nederlands geschreven. >:(
Groeten van Johanna Lime

Ka Sha Gan

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Een gedicht is als een alien.
    • Bekijk profiel
    • Rik Raven
« Reactie #130 Gepost op: 27 juni 2012, 17:04:01 »
Ik zou toch denken dat je in een manuscript dat tot het fantasygenre moet behoren, het genre dat bij uitstek gebruik maakt van onbekende werelden en vreemde volkeren, eenvoudig niet kan voorkomen dat er geen andere talen gesproken gaan worden.

Wel kan ik begrijpen dat ze niet willen dat het verhaal an sich in het  buitenlands wordt geschreven, maar een citaat of een buitenlander of iemand die een plotse vloek uit in een andere taal? Dit dient enkel ter ondersteuning van het verhaal, het is niet de daadwerkelijke vertelling.

« Laatst bewerkt op: 27 juni 2012, 17:06:25 door Ka Sha Gan »
Verhalen zijn als dromen,
geschreven en gevangen in realiteit
Rik Raven

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 27 juni 2012, 17:09:50 »
 :) Eens met Ka Sha Ghan,
Wij gebruiken in ons verhaal ook, naast de wat engelsachtige namen, vreemde woorden die we zelf hebben bedacht voor bijvoorbeeld fantasy dieren. Dat is ook een andere taal. Een fantasytaal.
Het lijkt ons dat dat toch wel mag in een fanatsyboek?
En dan toverspreuken! in een 'vreemde' taal...
Het hoort gewoon bij onze zelfbedachte wereld.
Anders kunnen we beter non-fictie gaan schrijven! :-\
Groeten van Johanna Lime

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 27 juni 2012, 17:33:03 »
Eens! Zolang het verhaal niet in het Engels (of een andere taal) is, maar het alleen incidenteel gebruikt wordt om het verhaal te kruiden, zou het oké moeten zijn, lijkt mij.

Mieke

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 27 juni 2012, 17:36:43 »
Hier ook iemand die zich in de laatste commentaren kan vinden.

Mascha

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 27 juni 2012, 17:38:44 »
Ik ga ook echt niet mijn anderstalige zinnen uit mijn manuscript halen. Het is gewoon in het nederlands geschreven, maar inderdaad zoals Ka zegt, als je nou een buitenlander in je verhaal hebt, dan komt dit véél beter over als deze af en toe een woordje in zijn/haar eigen taal ontglipt wanneer hij/zij kwaad is. Zo heb (had, eigenlijk)  ik een Italiaan in mijn manuscript, helaas heeft die herschrijfronde niet overleefd, maar hij voekte toch ook regelmatig in het Italiaans.

En zinnen zoals: "Rise and shine" en  "Aha, she has risen, but not so shiny" zijn algemeen bekend in het Nederlands. Is dat dan ook niet toegestaan?

Niet dat ik me zorgen hoef te maken, trouwens. Want dit komt niet voor in mijn luitingh manuscript, maar toch. Ik ben wel nieuwsgierig naar het antwoord.

Ik ben het overigens dus ook met de rest eens  ;)