Auteur Topic: Personages  (gelezen 1728 keer)

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Personages
« Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2012, 11:30:06 »
Cocky schreef:
Citaat
-De film Thor, ik heb het boek niet gelezen nog, kan bijvoorbeeld weer niet. Omdat in de film toch echt Thor Thor zelf is inclusief de donderende hamer. Ook al is het verhaal iets anders misschien dan de mythe. De verhaallijn is echt gebaseerd en voor een groot gedeelte overgenomen, geciteerd, dus jammer maar helaas, gebaseerd op een bekend personage. Geen origineel werk van de auteur dan zelf.

Zoiets was dus wel het geval in mijn originele idee; goed dat ik een omweg bedacht heb!  8)

Cocky

• Beheerder van http://www.MagicTales.nl
  • Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2012, 11:49:22 »

Cocky

• Beheerder van http://www.MagicTales.nl
  • Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2012, 11:51:06 »
Cocky schreef:
Citaat
-De film Thor, ik heb het boek niet gelezen nog, kan bijvoorbeeld weer niet. Omdat in de film toch echt Thor Thor zelf is inclusief de donderende hamer. Ook al is het verhaal iets anders misschien dan de mythe. De verhaallijn is echt gebaseerd en voor een groot gedeelte overgenomen, geciteerd, dus jammer maar helaas, gebaseerd op een bekend personage. Geen origineel werk van de auteur dan zelf.

Zoiets was dus wel het geval in mijn originele idee; goed dat ik een omweg bedacht heb!  8)
Ja, inderdaad   :)

Chris Hantzen

• Senior
  • Ergens waar bomen idiomen
    • Bekijk profiel
    • Chris Hantzen
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2012, 12:05:15 »
Of mijn manuscript netjes binnen deze kaders gaat vallen is me niet helemaal duidelijk.
Maar ik schrijf gewoon lekker door.
Lees ook mijn verhalen via Smashwords.
Neem ook een kijkje op www.chrishantzen.nl
Schrijvers wagen zich maar al te graag in het woordenwoud.

Ezra

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Nil volentibus arduum
    • Bekijk profiel
    • Pen Stewart
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2012, 17:24:32 »
@Mascha: heb ik al gezegd dat ik meestal diep ga?  dwz dat ik meerdere lagen in mijn verhaal moet hebben zitten, of dat ik anders erg ontevreden achterblijf. Ik hou ervan meerdere complexe verhaalelementen door elkaar te weven, met elkaar te laten botsten en dan de gevolgen te bekijken. Beter nog, ik vertrek meestal van de gevolgen en zoek uit waar de botsing vandaan is gekomen (veel interessanter) Ik zal sowieso in een zwart gat vallen als dit manuscript af is. Er is maar één remedie om die val te stoppen: aan een nieuw manuscript/verhaal beginnen *grijns* oja, ik heb een verslaving ;D (momenteel noemt die "wintercode", volgend jaar weer anders  8) )

Mascha

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2012, 23:02:08 »
@Ezra: Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar je manuscript(en). Ik houd wel van diepgang, juist van diepgang. Ik probeer mijn eigen manuscripten ook zo te schrijven. Het probleem bij mij is, is dat ik vaak teveel erin wil verwerken. Ik maak bijpersonages belangrijker dan ze horen te zijn omdat ik dan weer iets nieuws heb bedacht wat ik toch echt iemand moet laten overkomen. Dat probeer ik nu weer allemaal te schrappen omdat zulke verhaallijnen veel te oppervlakkig blijven en dat wil ik niet. Ik ben er nog mee aan het experimenteren en volgens mij zit ik nu op de goede weg.
Maar zoals ik al zei: Ik ben er benieuwd naar jouw inzending. En ik ben zwaar verslaafd aan hetzelfde  ;) Straks ben ik drie weken op vakantie en ik weet nu al dat ik afkickverschijnselen ga vertonen. Waarschijnlijk zal ik uit pure wanhoop restaurantservetjes onder gaan schrijven omdat me ineens iets te binnen schoot wat ik absoluut niet mag vergeten en ik op dat moment geen ander papier bij de hand heb... We zullen zien!

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2012, 01:34:31 »
Het probleem bij mij is, is dat ik vaak teveel erin wil verwerken. Ik maak bijpersonages belangrijker dan ze horen te zijn omdat ik dan weer iets nieuws heb bedacht wat ik toch echt iemand moet laten overkomen. Dat probeer ik nu weer allemaal te schrappen omdat zulke verhaallijnen veel te oppervlakkig blijven en dat wil ik niet. Ik ben er nog mee aan het experimenteren

Herkenbaar! Ik had in de vorige herschrijfronde zoveel leuke stukken toegevoegd en nu moet ik de meeste van die darlings weer gaan killen. Om mezelf te troosten mag ik een beperkt aantal nevenpersonages verder uitdiepen in deze versie ;)

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 17 juli 2012, 09:35:18 »
Mascha schreef:
Citaat
@Ezra: Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar je manuscript(en). Ik houd wel van diepgang, juist van diepgang.

En anders mij wel! Ik krijg echt het idee dat ik eendimensionaal bezig ben als ik dat vergelijk met alle lagen die jij noemt!  :-\

Mieke

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 17 juli 2012, 10:01:01 »
Ach Syriain
Als ik mijn ms bekijk, valt me vooral de eenvoud op, en toch blijf ik er meer dan 100% achter staan. Elk zijn eigen stijl, verhaal, plot, genre, ... Niet panikeren en vlijtig verder schrijven! ;)

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2012, 11:44:27 »
@ Mieke:
Daar heb je helemaal gelijk in! En uiteraard heeft ieder verhaal ook zijn eigen publiek, dus ik blijf zeker lekker doorschrijven! :D

Elise- Melanie

• De Zonderlingen
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 17 juli 2012, 17:11:02 »
maar gaan jullie je hele manuscript eerst uitdenken voordat je begint, of gaan jullie gewoon schrijven met het idee: we zien wel wat er komen gaan?

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 17 juli 2012, 17:16:01 »
maar gaan jullie je hele manuscript eerst uitdenken voordat je begint, of gaan jullie gewoon schrijven met het idee: we zien wel wat er komen gaan?
:) Hoi Elise_Melanie,
Wij maken eerst een opzet, indeling in hoofdstukken en per hoofdstuk weten we dan ongeveer wat erin komt.
Dan gaan we schrijven en al schrijvend verandert de inhoud van sommige hoofdstukken dan wel, maar dat werken we weer bij.
De belangrijke keerpunten houden we, want anders klopt het plot niet meer en dat moet kloppen!
Met het herschrijven zijn wij erachter gekomen dat we in tegenstelling tot veel anderen meer bijschrijven dan schrappen.
Voor ons, we schrijven samen, werkt dit heel goed.
Maar ieder heeft waarschijnlijk zo zijn eigen manier. ;)
Groeten van Johanna Lime

Mieke

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 17 juli 2012, 17:38:47 »
Elise-Melanie
Ik had enkel een rode draad, in de eenvoudigste zin die je daaraan kunt koppelen, nl. ik wil van A naar B met persoon x en y. Hoe en met wie nog ik daar geraak zie ik wel.

Niets van alles dat Johanna² op voorhand opgezet/in gedachten had. :P

Het enige hoofdstuk dat ik niet eerder geschreven had, is integraal in de prullenmand beland omdat het verhaal ondertussen een heel andere wending genomen had.
Af en toe belandt er een idee voor later in mijn 'plot-document'. Soms wordt het gebruikt, soms ook niet.
De methode 'we zien wel waar we uitkomen' werkt voor mij, misschien omdat ik een nogal chaotische geest heb.  :-[

Mascha

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2012, 17:48:21 »

Ik werk ongeveer hetzelfde als Mieke. Ik begin met een idee dat valt samen te vatten in één zin en ik begin te schrijven. Gaandeweg bedenk ik me dingen die belangrijk kunnen zijn en die schrijf ik op in een apart documentje. Soms blijkt dit een waanzinnige plotwending te zijn en komt het in mijn manuscript terecht, soms doe ik er niets mee. Dat zijn dingen die ik pas op het laatste moment bepaald. Ik heb vaak genoeg een bepaald idee in mijn hoofd en op het laatste moment schrijf ik toch iets totaal anders. Tegen het einde van het boek heb ik meestal wel een goede opbouw verzameld voor de laatste paar hoofdstukken, maar zoals ik al zeg: Ik wijk er even gemakkelijk weer vanaf en tijdens het herschrijven wil ik het vaak genoeg ook weer helemaal omgooien. Voor mij is het echt: Ik zie wel wat er komen gaat.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2012, 17:50:06 door Mascha »

Elise- Melanie

• De Zonderlingen
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2012, 01:24:16 »
Oké. Ik denk ook dat, als je samen schrijft, het inderdaad makkelijker is als je eerst alles uitschrijft. Ik vind het wel erg knap als je samen kan schrijven. Je moet sowieso de juiste schrijfpartner hebben en je moet het ook maar eens zijn over bepaalde dingen.

Zelf ben ik altijd een vrije schrijver geweest; ik zie wel wat er komen gaat. Uiteraard maak ik wel veel aantekeningen van alles wat in mij op komt. (je weet namelijk nooit waar het goed voor kan zijn :P) Daarom was ik ook benieuwd hoe anderen het doen. Ik heb namelijk wel eens met een schrijfster gesproken en die ging eerst het moraal van het verhaal verzinnen, dan de juiste personages en dan het hele verhaal er omheen. Vervolgens kan ze nog wel eens een dag bezig zijn met het verzinnen van een titel. Ik krijg dan altijd persoonlijk het gevoel dat je bezig bent met een krantenartikel schrijven i.p.v een boek, lijkt mij ook niet bepaald leuk XD