Auteur Topic: Personages  (gelezen 1727 keer)

Rika

• Dragers van het Gouden Licht
  • Nieuweling
  • *
  • Ik ben maar een druppel. Je schittert, zei de zon.
    • Bekijk profiel
Re: Personages
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2012, 16:44:21 »
Het verhaal mag niet gebaseerd zijn op bekende series en/of personages en moet origineel werk zijn van de deelnemer.

Vorig jaar was ik begonnen met de outline van een verhaal: een samenwerking tussen vampiers en weerwolven ondanks wederzijdse haat. Begin november 2011 kwam ik achter het bestaan van "Twilight", waarin dit reeds was uitgewerkt. Dit was een openlucht-douche in een Siberische winter. Ik zette voor mezelf een streep door het hele verhaal, daar dit bestempeld zou worden als Twilight-melkerij.
Het heeft even geduurd voor ik afstand kon nemen en weer op een goed spoor zat: ik ben opnieuw begonnen met iets heel anders, maar ik gebruik wel een aantal ideeën van mijn initiële verhaal.
Op dit moment wordt fantasy (zowel boeken/films/series) overspoeld door vampiers en weerwolven, misschien was het dan ook goed voor mij dat ik deze harde les kreeg, zodat ik met iets origineler tevoorschijn kom.

Ter vergelijking met films als voorbeeld:
- "Priest" gaat ook over vampiers, monsterlijke gedrochten, van een heel ander kaliber dan die van Stephenie Meyer die het merendeel van deze bloedzuigers (relatief gezien) als donzige konijntjes aankleedde. Toch is geen van beiden geesteskinderen direct familielid van "Dracula".
- In "Thor" wordt uiteraard verwezen naar het godenrijk, maar het verhaal is nieuw. En uiteraard moest die kerel dan ook Thor heten en niet Lodewijk.
- Als je verhaal gaat over bijgeloof en de Katholieke kerk (+/- in de Middeleeuwen), dan verwijs je uiteraard naar het katholicisme, maar je citeert geen Bijbelverhalen en Latijnse epistels.
- Roodkapje en Sneeuwwitje zijn de gecultiveerde overblijfselen (voor kinderoortjes van de 21ste eeuw) van oersprookjes die oorspronkelijk als volksverhalen bestemd waren voor volwassenen. "Red Riding Hood" en "Snow White and the Huntsman" zijn daar dan weer hedendaagse bewerkingen van, die willen terugkeren naar "verhalen voor volwassenen" met de nodige sensuele en griezelige aantrekkingskracht erin verwerkt.

Is het op die manier bedoeld?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 17:34:28 door Rika »

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2012, 16:59:27 »
:) Hoi Rika,
We vinden het een moeilijke vraag. ::)
Een paar opmerkingen:
Je titel in het Nederlands, het boek ook.
Je kunt ook dingen uit de kerk of het g'loof beschrijven zonder het katholicisme of welk isme dan ook te gebruiken.
Waarvoor zou Lodewijk niet dezelfde kwaliteiten kunnen hebben als een Thor?
Wij denken dat je het moet zoeken in originele beschrijvingen.
Thema's die in de fantastiek gebruikt worden kun je natuurlijk wel hanteren, maar probeer iets te maken dat origineel is. ;)
Wij hopen dat dat ons in ieder geval wel is gelukt. ::) 8)
Geef de vampiers en weerwolven een chocotoff om aan te zuigen. bij Thor, bij Lodewijk of bijvoorbeeld. ;D
Mischien kan Cocky hier iets over zeggen?

Groeten van Johanna Lime

Rika

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2012, 17:47:54 »
Ik gaf deze films als voorbeeld, om een vergelijking te maken van wat kan / wat niet. Bij al mijn voorbeelden had ik het niet over mijn personages gehad.
Ik denk dat de film "Thor" minder zou aangeslagen zijn als hij de titel "Lodewijk" had gekregen, en "Berta and the Huntsman" klinkt ook iets minder aantrekkelijk.

Mijn personages moesten dringend op dieet, geen chocotoffs meer. Worteltjes en radijsjes krijgen ze te knabbelen.
En nu wil mijn draak natuurlijk ook wortels en radijzen: hij wil veggie-draak worden, een bio-oerproduct met respect voor dieren (en tanden).
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 17:54:34 door Rika »

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2012, 18:02:33 »
:) Hoi Rika.
Duidelijk.
Wortels en radijzen lijken ons ook wel gezonder voor je draak en vooral ook voor zijn/haar gebit. ;)
Groeten van Johanna Lime

Rika

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2012, 18:11:57 »
Mijn draak is vrouwelijk. En ze heeft een naam gekozen: Tweety. Ze heeft lang getwijfeld, want Calimero of Jerry vond ze ook mooi.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 18:19:44 door Rika »

Cocky

• Beheerder van http://www.MagicTales.nl
  • Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2012, 22:29:23 »
Het verhaal mag niet gebaseerd zijn op bekende series en/of personages en moet origineel werk zijn van de deelnemer.

Vorig jaar was ik begonnen met de outline van een verhaal: een samenwerking tussen vampiers en weerwolven ondanks wederzijdse haat. Begin november 2011 kwam ik achter het bestaan van "Twilight", waarin dit reeds was uitgewerkt. Dit was een openlucht-douche in een Siberische winter. Ik zette voor mezelf een streep door het hele verhaal, daar dit bestempeld zou worden als Twilight-melkerij.
Het heeft even geduurd voor ik afstand kon nemen en weer op een goed spoor zat: ik ben opnieuw begonnen met iets heel anders, maar ik gebruik wel een aantal ideeën van mijn initiële verhaal.
Op dit moment wordt fantasy (zowel boeken/films/series) overspoeld door vampiers en weerwolven, misschien was het dan ook goed voor mij dat ik deze harde les kreeg, zodat ik met iets origineler tevoorschijn kom.

Ter vergelijking met films als voorbeeld:
- "Priest" gaat ook over vampiers, monsterlijke gedrochten, van een heel ander kaliber dan die van Stephenie Meyer die het merendeel van deze bloedzuigers (relatief gezien) als donzige konijntjes aankleedde. Toch is geen van beiden geesteskinderen direct familielid van "Dracula".
- In "Thor" wordt uiteraard verwezen naar het godenrijk, maar het verhaal is nieuw. En uiteraard moest die kerel dan ook Thor heten en niet Lodewijk.
- Als je verhaal gaat over bijgeloof en de Katholieke kerk (+/- in de Middeleeuwen), dan verwijs je uiteraard naar het katholicisme, maar je citeert geen Bijbelverhalen en Latijnse epistels.
- Roodkapje en Sneeuwwitje zijn de gecultiveerde overblijfselen (voor kinderoortjes van de 21ste eeuw) van oersprookjes die oorspronkelijk als volksverhalen bestemd waren voor volwassenen. "Red Riding Hood" en "Snow White and the Huntsman" zijn daar dan weer hedendaagse bewerkingen van, die willen terugkeren naar "verhalen voor volwassenen" met de nodige sensuele en griezelige aantrekkingskracht erin verwerkt.

Is het op die manier bedoeld?

Hoi Rika,

Je legt me het vuur aan de schenen, maar daar kom tie:

-De vampierentoestand is iets wat in principe wel mag, omdat het een soort is net als Elfen, dwergen etc. Zie de boeken van Charlaine Harris en zo ook de boeken van Marcus Heitz die er weer een hele andere draai aan geeft.

-De film Thor, ik heb het boek niet gelezen nog, kan bijvoorbeeld weer niet. Omdat in de film toch echt Thor Thor zelf is inclusief de donderende hamer. Ook al is het verhaal iets anders misschien dan de mythe. De verhaallijn is echt gebaseerd en voor een groot gedeelte overgenomen, geciteerd, dus jammer maar helaas, gebaseerd op een bekend personage. Geen origineel werk van de auteur dan zelf.

-Het katholieke geloof is op deze manier prima geaccepteerd. Zie de boeken van S.A. Swann als voorbeeld of enkele boeken van Marcus Heitz ;)

-Die Roodkapje en Sneeuwitjeverhalen anno 2012 zijn dus NIET goed. Dat is dus geheel gebaseerd op een bekend personage van een bestaand verhaal ;)

Dus ja, op die manier ;) Maar toch net even anders als dat je bedoelt geloof ik.

Rika

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2012, 23:35:12 »
Sorry-sorry-sorry Cocky,

Het was niet de bedoeling om je over gloeiende kolen te laten lopen. Een chocotoff om het goed te maken?
Heel hard bedankt!

( ^ o,^ )
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2012, 08:18:19 door Rika »

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 15 juli 2012, 10:48:34 »
En hoe zit het dan met mijn verhaal, Cocky? De premisse van het verhaal komt van het geloof van de Dogon dat wezens van Sirius lang geleden de mensheid hebben helpen ontwikkelen. De rest heb ik zelf verzonnen, inclusief menselijke afstammelingen van die Sirianen met magische krachten en telepathisch contact met de huidige Sirianen. Ik kan de mythe dus zeker niet schrappen, het is de basis van het verhaal, maar het is ook geen hervertelling of zo. 

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15 juli 2012, 10:59:18 »
:) Hoi seraphim,
Wij zeggen: Ga ervoor! ;)
Iedereen die een kunstwerk maakt baseert het op iets dat hij kent. Dus volgens ons kun je iets starten vanuit een gegeven van een mythologie, als je maar niet die hele mythologie navertelt. En jij zegt dat je de rest zelf hebt verzonnen, dus lijkt het ons toch een oorspronkelijk iets. je moet toch ergens een referentiekader kunnen gebruiken?
We weten natuurlijk niet of Cocky hier ook zo over denkt...
Maar wij zouden het ontzettend zonde vinden als je nu afhaakt hierom, want je was al zover. ;) 8)
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2012, 11:09:59 door Johanna Lime »
Groeten van Johanna Lime

Ezra

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Nil volentibus arduum
    • Bekijk profiel
    • Pen Stewart
« Reactie #24 Gepost op: 15 juli 2012, 17:52:20 »
Goh, ben ik even blij dat ik alles grotendeels gewoon nieuw verzonnen heb. Ik mag er niet aan denken om nu, halverwege het jaar, -tot de conclusie te moeten komen dat ik meer dan de helft moet herbeginnen. ik wens jullie veel sterkte toe.
Geen religietoestanden bij  mij, wel politieke intrige, verraad, en, oja, niet vergeten... wintercodes en dimpoorten....
Ik heb dan wel weer licht genetisch gemanipuleerde mensen, een in een labo ontwikkelde parasiet, luchttrollen ( trollenvolk dat luchtschepen ontwierp, staan technologisch vrij ver) en een allerlaatste half-elf, en verder harpijen, waar ik een heel eigen draai aan geef. Dus niet het vogeltje met de vrouwenkop uit de Griekse mythologie. Wel een soort van bijenvolk in gevleugelde reptielengedaante met menselijke trekken (en gezicht), sterk mentaal begaafd( gedachtenspraak) en een ronduit monstrueus uiterlijk/gebit. Verder met alles erop en eraan: een collone met een koningin, koninginemelk met speciale eigenschappen, en zwart bloed waar je dagen op voort kan als je het drinkt.
En dan nog een nieuw verzonnen volk, de Chi Rock.
Zit wel goed, denk ik. Cocky?

Mascha

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2012, 18:07:19 »
Wow, en dat past allemaal in één boek, Ezra? *Is onder de indruk*

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2012, 21:25:06 »
Sorry-sorry-sorry Cocky,

Het was niet de bedoeling om je over gloeiende kolen te laten lopen. Een chocotoff om het goed te maken?
Heel hard bedankt!

( ^ o,^ )

Hihihi, geen probleem en graag gedaan! :)

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2012, 21:29:42 »
En hoe zit het dan met mijn verhaal, Cocky? De premisse van het verhaal komt van het geloof van de Dogon dat wezens van Sirius lang geleden de mensheid hebben helpen ontwikkelen. De rest heb ik zelf verzonnen, inclusief menselijke afstammelingen van die Sirianen met magische krachten en telepathisch contact met de huidige Sirianen. Ik kan de mythe dus zeker niet schrappen, het is de basis van het verhaal, maar het is ook geen hervertelling of zo.
Ik denk dat, zoals de dames Johanna Lime zeggen, dat je enkel een gegeven gebruikt uit de mythologie en dat je geen hele verhalen of passages gebruikt. Je neemt een gegeven en draait daar een toekomstvariant er omheen, zoals ik het lees. Klopt dat?
In dat geval vind is het verhaal eigen genoeg zou ik zeggen.

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2012, 21:31:48 »
Goh, ben ik even blij dat ik alles grotendeels gewoon nieuw verzonnen heb. Ik mag er niet aan denken om nu, halverwege het jaar, -tot de conclusie te moeten komen dat ik meer dan de helft moet herbeginnen. ik wens jullie veel sterkte toe.
Geen religietoestanden bij  mij, wel politieke intrige, verraad, en, oja, niet vergeten... wintercodes en dimpoorten....
Ik heb dan wel weer licht genetisch gemanipuleerde mensen, een in een labo ontwikkelde parasiet, luchttrollen ( trollenvolk dat luchtschepen ontwierp, staan technologisch vrij ver) en een allerlaatste half-elf, en verder harpijen, waar ik een heel eigen draai aan geef. Dus niet het vogeltje met de vrouwenkop uit de Griekse mythologie. Wel een soort van bijenvolk in gevleugelde reptielengedaante met menselijke trekken (en gezicht), sterk mentaal begaafd( gedachtenspraak) en een ronduit monstrueus uiterlijk/gebit. Verder met alles erop en eraan: een collone met een koningin, koninginemelk met speciale eigenschappen, en zwart bloed waar je dagen op voort kan als je het drinkt.
En dan nog een nieuw verzonnen volk, de Chi Rock.
Zit wel goed, denk ik. Cocky?
Lijkt me wel.

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2012, 00:44:31 »
Bedankt Cocky.