Auteur Topic: Personages  (gelezen 1734 keer)

Elise- Melanie

• De Zonderlingen
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
Personages
« Gepost op: 11 juli 2012, 23:53:37 »
Hoi iedereen ;D,

Weet iemand misschien of je wel sprookjesfiguren (even Roodkapje als voorbeeld nemend) hier en daar mag gebruiken in je verhaal als je ze wel helemaal naar je eigen hand zet?
Ik begin namelijk nu toch te twijfelen toen in de voorwaarde nog eens goed doorlas :-\.

xx Elise  :)

Cocky

• Beheerder van http://www.MagicTales.nl
  • Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
Re: Personages
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2012, 14:00:47 »
Hoi Elise,

Nee, helaas niet.
Dit staat in het reglement:

4. Het verhaal mag niet gebaseerd zijn op bekende series en/of personages en moet origineel werk zijn van de deelnemer.

Bovendien is dit ook niet het soort boeken die Luitingh Fantasy uitgeeft.

groetjes,
Cocky

Elise- Melanie

• De Zonderlingen
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2012, 15:20:04 »
Hoi Cocky,

Dank je wel voor je reactie :)
Dan ga ik de nodige wijzigingen wel aanbrengen.

Maar betekent dit ook dat je bijvoorbeeld geen stukken uit de mythologie mag gebruiken of een godsdienst?
Ik heb namelijk een paar figuren zoals sprookjesfiguren in mijn verhaal verwerkt. Deze dragen soms alleen nog maar de naam, want de rest heb ik allemaal veranderd. En dan zijn het nog kleine bijpersonen, want de belangrijkste personages zijn allemaal zelf verzonnen. 
Sorry dat ik zo moeilijk doen, maar zo weet ik tenminste tot hoever ik het moet aanpassen  :P

groetjes Elise

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2012, 16:41:22 »
Hoi Elise,

Sja, moeilijk.
Het ligt eraan. Elfen, kabouters enz. zijn allemaal ontsproten uit mythologieën, dus ik kan je er zo ook niet echt een antwoord op geven.
Maar al laat je Sneeuwwitje of Roodkapje een deel van je verhaal overnemen, zou ik het niet doen, eerlijk gezegd.
Mythologieën vind ik een ander iets, maar ook daarmee moet je denk ik zeer zuinig mee omspringen.
En wat een godsdienst betreft: dat ligt er ook aan. Is je hoofdpersoon gelovig? Of ga je hele pagina's uit de bijbel citeren? Dat betreft ook de mythologie. Ik zou van beide geen hele stukken erin verwerken. Zorg ervoor dus dat je verhaal er niet op gebaseerd is ;)

Kijk ook even goed naar de boeken die Luitingh Fantasy uitgeeft en kijk dan of je het erin vindt passen of niet.

Groetjes,
Cocky

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2012, 16:52:21 »
Ho, nu ga ik toch ook even heel hard twijfelen! Nakomelingen van mythologische figuren - ik noem maar even een voorbeeld, de achterkleinzoon van Zeus - kan dat? Of liever niet? Zo niet, dan moet het roer namelijk heel rigoureus om...

Chris Hantzen

• Senior
  • Ergens waar bomen idiomen
    • Bekijk profiel
    • Chris Hantzen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2012, 07:24:13 »
En wat een godsdienst betreft: dat ligt er ook aan. Is je hoofdpersoon gelovig? Of ga je hele pagina's uit de bijbel citeren? Dat betreft ook de mythologie. Ik zou van beide geen hele stukken erin verwerken. Zorg ervoor dus dat je verhaal er niet op gebaseerd is.

Oei. Slik.
Lees ook mijn verhalen via Smashwords.
Neem ook een kijkje op www.chrishantzen.nl
Schrijvers wagen zich maar al te graag in het woordenwoud.

Syriain

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2012, 10:07:44 »
Heb er gisteren tijdens de fitness (één van de beste plekken voor mij om ideeën te krijgen en in mijn hoofd uit te werken! :D) over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat het me eigenlijk veel meer vrijheid geeft als ik die mythologische geschiedenis loslaat! Zo zie je maar weer, elk nadeel heb zijn voordeel! ;)

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2012, 15:07:36 »
Heb er gisteren tijdens de fitness (één van de beste plekken voor mij om ideeën te krijgen en in mijn hoofd uit te werken! :D) over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat het me eigenlijk veel meer vrijheid geeft als ik die mythologische geschiedenis loslaat! Zo zie je maar weer, elk nadeel heb zijn voordeel! ;)
Super!

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2012, 15:08:23 »
En wat een godsdienst betreft: dat ligt er ook aan. Is je hoofdpersoon gelovig? Of ga je hele pagina's uit de bijbel citeren? Dat betreft ook de mythologie. Ik zou van beide geen hele stukken erin verwerken. Zorg ervoor dus dat je verhaal er niet op gebaseerd is.

Oei. Slik.
:-\ Oeps? :'( Lukt het nog?

seraphim

• Volwaardig lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2012, 16:05:48 »

Oei. Slik.

Idem. Zelfs als ik erin zou slagen de stukken in een zelfverzonnen taal weg te werken, dan zit ik hier weer mee. Zo wordt het wel erg beperkt wat je mag schrijven. Ik denk ook niet dat je een verhaal dat gebaseerd is op een bepaalde mythologie ooit zo kunt herschrijven dat het plots niet meer op die mythologie gebaseerd is, zelfs als je het niet explicitiet meer zou benoemen? Mijn verhaal is bijvoorbeeld gebaseerd op het verhaal van de Dogon dat wezens van de planeet Sirius de mensheid hebben helpen ontwikkelen. Als ik nu niet meer één van mijn personages laat vertellen waar dat verhaal vandaan komt, maar het gewoon zo laat zijn in het verhaal zonder verdere uitleg, dan is mijn verhaal toch nog steeds op die mythe gebaseerd?

Overigens werden eerder de boeken van Charlaine Harris als voorbeeld gegeven van iets wat zeker aanvaard werd op niet high fantasy vlak, maar die stikken toch ook van de mythologie? En in de boeken van Clive Barker, ook uitgegeven door Luitingh, zitten toch ook vaak verhaallijnen gebaseerd op mythologie? En ik dacht dat de Nederlandse vertalingen van Neil Gaiman ook bij Luitingh zaten, of vergis ik mij daarin? En iets als Elfensprook van Feist zou dan ook niet mogen? Zijn dat dan allemaal uitzonderingen op de "kijk wat Luitingh uitgeeft" regel??
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 16:27:37 door seraphim »

Elise- Melanie

• De Zonderlingen
  • Volwaardig lid
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2012, 16:13:09 »
Ik ben maar met de hond gaan wandelen en opzoek gegaan in mijn geheugen naar een nieuw idee voor een verhaal, want bij mij zijn de mythologische dingen zo verweven met het verhaal dat ik de sfeer eruit haal als ik alles ga veranderen. :-\

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2012, 16:57:43 »
Jongens? Lees alles even in zijn geheel a.u.b.?
En dat vet gedrukte, heb ik niet vetgedrukt ;)
Lees de post in zijn geheel en als antwoord op de vraag. Niet alleen dit geciteerde stukje waarmee het flink uit het verband wordt gerukt.
Lees tevens de vraag en het antwoord waarop ik een regel uit het reglement citeer even.
Dan heb je het goede antwoord in de goeie contest.
Dus niet gelijk op de kast springen en je manuscript weggooien, denk zelf ook even na hoe je het reglement plaatst in jouw verhaal.
Ik ken de manuscripten van jullie niet en als je hier vertelt waar het zo'n beetje over gaat kan ik dat ook niet voor jullie beslissen.
Dus lees het reglement gewoon goed! En bedenk dan of jouw manuscript daaraan voldoet! Zo niet, doe er dan iets mee i.p.v. op de kast te springen en zo.
Zonde van je schrijftijd  ;)

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2012, 17:06:45 »
Om het te verduidelijken ...
Ik zeg al dat elfen en dat soort wezens uit de mythologie zijn ontsproten, dus bij fantasy ontkom je daar niet aan.
Waar ik het juist over heb is dat je geen hele delen van een echte mythologie of geloofiets zou moeten gebruiken. Je kunt het wel gebruiken, een personage dat gelovig is of zo, maar geen hele bijbelverhalen gebruiken of sprookjes of een groot deel van een mythologisch verhaal. Niet hele passages daaruit citeren dus, dát schrijf ik ;)

Dus niets niet, Seraphim, zijn dit uitzonderingen op de 'kijk wat Luitingh uitgeeft' regel.

Dit is wel een regel die ertoe doet:

4. Het verhaal mag niet gebaseerd zijn op bekende series en/of personages en moet origineel werk zijn van de deelnemer.

En daar hadden we het over.
Aan jullie om te beslissen of je ms daaraan voldoet. ;)

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is. Maar het helpt dus om het hele draadje te lezen :P

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2012, 20:36:34 »
:) geloofiets?
O, op die fiets! ;)
Nou, wij gaan gewoon door, we hebben het helemaal zelf verzonnen, er zit een zelf verzonnen gelooofiets in bij ons. Het komt dus niet uit de Bijbel, het Egyptische Dodenboek, Gilgamesh epos of zo'n fiets.
Maar gewoon uit onze eigen grote duimen!
Doen we gelukkig toch nog iets goed. ;)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 20:39:41 door Johanna Lime »
Groeten van Johanna Lime

Cocky

• Algemene moderator
  • Held
  • www.magictales.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2012, 21:36:04 »
Hihihi ;D