Auteur Topic: Aanhalingstekens enzo  (gelezen 2417 keer)

Janus

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Aanhalingstekens enzo
« Reactie #75 Gepost op: 3 april 2012, 19:02:00 »
Ik heb een tip. Lees eens een door Luitingh Fantasy uitgegeven boek. Dat hoef je helemaal niet te kopen, want iedere bibliotheek in Nederland en Vlaanderen heeft er lange rijen van staan, waaronder die van mij.
Bijna alle vragen uit dit topic worden dan namelijk vanzelf beantwoord. Neem gewoon een voorbeeld aan het gebruik van aanhalingstekens, inspringen, cursiveringen, etc. in die boeken. Als je wilt weten hoe men omgaat met oorsponkelijk Nederlandse tekst, kijk dan naar een van mijn boeken. Daar wordt bijvoorbeeld telepathische communicatie (in Zoon en Ziel van de Duivel) cursief weergegeven, dus dat is in ieder geval goed. Gedachten worden niet cursief weegegeven. Dat heb ik een keer geprobeerd (naar Angelsaksisch model) en daar werd ik door de redacteur teruggefloten.

Ik realiseer me terdege dat een deel van de mensen op dit forum wel degelijk (mijn) Luitingh boeken heeft gelezen of tenminste doorgebladerd. Ik krijg echter de indruk dat lang niet iedereen dat gedaan heeft, terwijl dat m.i. toch nuttig zou zijn. Ken uw beoogde uitgever! Als je gaat solliciteren dan google je toch ook eerst even wat info bij elkaar over dat bedrijf?     
Zoals Cocky al eerder aangaf, dit is niets meer dan een Tip. Doe er mee wat je wilt.
Succes.

Adrian Stone

« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 22:42:04 door Janus »

Ka Sha Gan

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Een gedicht is als een alien.
    • Bekijk profiel
    • Rik Raven
« Reactie #76 Gepost op: 3 april 2012, 19:18:19 »
Ik heb er nog even over na zitten denken en ik denk dat dit toch wel heel erg serieus níét belangrijk is.

Als je verhaal qua plot staat, als het qua spanningsopbouw als veelbelovend genoeg wordt gezien, als je karakters diepgang hebben, dan zal een verkeerd cursief geschreven gedachte of een andersoortige inspring weinig invloed hebben.

Ik zou zeggen schrijf vooral je verhaal zoals jij dat wilt. Als je to the letter  de Luitingh vormgeving aanhoudt, prima, dat is altijd goed, maar als je dat niet doet...
Ik geloof er niets van dat Luitingh daarom een goed verhaal laat schieten, dat zou in ieder geval niet erg verstandig zijn in hun zoektocht naar nieuw Nederlandstalig talent.

Wel raad ik aan consequent te zijn in wat je doet.  8)
Dat is makkelijker te veranderen, stel dat je wint... ;D
Verhalen zijn als dromen,
geschreven en gevangen in realiteit
Rik Raven

Janus

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 3 april 2012, 22:41:30 »
Ik heb er nog even over na zitten denken en ik denk dat dit toch wel heel erg serieus níét belangrijk is.

Als je verhaal qua plot staat, als het qua spanningsopbouw als veelbelovend genoeg wordt gezien, als je karakters diepgang hebben, dan zal een verkeerd cursief geschreven gedachte of een andersoortige inspring weinig invloed hebben.

Ik zou zeggen schrijf vooral je verhaal zoals jij dat wilt. Als je to the letter  de Luitingh vormgeving aanhoudt, prima, dat is altijd goed, maar als je dat niet doet...
Ik geloof er niets van dat Luitingh daarom een goed verhaal laat schieten, dat zou in ieder geval niet erg verstandig zijn in hun zoektocht naar nieuw Nederlandstalig talent.

Dat ben ik grotendeels met je eens, Ka. Ik zeg ook nergens dat dit soort uiterlijkheden cruciaal zijn voor het succes van een verhaal in deze wedstrijd. Ik constateer alleen dat alle vragen in dit topic gaan over uiterlijkheden/vormgeving en dat die vragen feitelijk ook beantwoord hadden kunnen worden door enkele Luitingh uitgaven te lezen of desnoods slechts door te bladeren.

Los daarvan denk ik wel degelijk dat het bewust lezen van gepubliceerd Luitingh materiaal je als auteur kan helpen een beeld te vormen van het soort verhalen dat Luitingh graag uitgeeft. Dat kan nooit kwaad, ofschoon ik toegeef dat het ook geen strikte noodzaak is. Je hoeft je ook niet persé goed voor te bereiden op een sollicitatiegesprek, maar het vergroot wel degelijk je kansen, tenzij je een natuurtalent bent.

Groeten,

Adrian Stone
« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 22:43:58 door Janus »

Ezra

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
  • Nil volentibus arduum
    • Bekijk profiel
    • Pen Stewart
« Reactie #78 Gepost op: 4 april 2012, 09:16:48 »
 ;D ;D Vandaar dat ik al weken bezig ben met mijn huiswerk maken: Luitingh boeken lezen. Ze bevallen me wel, en dat wil ook al het een en ander zeggen!
Maar inderdaad, zorg er eerst voor dat je een goed verhaal hebt, en maak jullie dan zorgen om de rest!

Overigens, ik ben nu iets aan het lezen over een zoon van een duivel, en op de achterflap  staat zo'n foto van een man die ook een beetje op een duiveltje lijkt.  :o ( maar wel een charmante  ;) )

Johanna Lime

• De Zonderlingen
  • Held
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 4 april 2012, 10:06:43 »
Overigens, ik ben nu iets aan het lezen over een zoon van een duivel, en op de achterflap  staat zo'n foto van een man die ook een beetje op een duiveltje lijkt.  :o ( maar wel een charmante  ;) )
:) Dat is nou ook toevallig! Wij lezen dat boek ook. En we zijn al wat aanhalingstekens enzo tegengekomen trouwens. ;)
Groeten van Johanna Lime

Jack Broscie - Kronieken van Nieuwe Aarde - Iezegrimmig

• De Zonderlingen
  • Senior
  • *
    • Bekijk profiel
    • Jack Broscie
« Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2012, 11:59:22 »
1,25 inspringen.

mmm, ik zie in rune iets van 0,5 cm, lijkt mij genoeg.
Jack Broscie, Auteur van fantasy-trilogie: Kronieken van Nieuwe Aarde

Gratis e-verhalenbundel downloaden? Iezegrimmig  https://www.smashwords.com/books/view/288427

Website: www.jackbroscie.nl
Blog: http://www.purefantasy.nl/forum/viewtopic.php?t=6134