Volgens mij werkt het zo (dat is tenminste hoe ik het aan mijn cursisten ga uitleggen).
Een goed verhaal heeft een aantal elementen, waaronder (en dit zijn er slechts 2) een
Point of motion / plotpoint

Geloofwaardige obstakels

Dit Point of motion houdt in dat de hoofdpersoon in een situatie komt (dit kan intern of extern gedreven zijn) waardoor hij actie
moet ondernemen. Hij heeft
geen keus. Bam! Daar begint je verhaal. Als lezer ga je mee. De hoofdpersoon
moet (weggaan/onderzoeken/een geheim opbiechten/een conflict aangaan / vluchten/vechten/liegen/etc.etc.) iets.
Dit point of motion kan direct de eerste zin van je boek zijn, maar het kan ook een paar hoofdstukken verder weg zijn. Je bouwt op naar je point of motion. Dit zie je vaak in Hollywoodfilms. Eerst een korte intro van setting/karakters/etc.
Die opbouw is belangrijk; je wilt je lezer niet verliezen voordat het echt interessant wordt.

De lezer blijft bij je als je de hoofdpersoon
geloofwaardige obstakels geeft die hij moet overwinnen om datgene wat hij moet doen, te volbrengen. Bij geloofwaardig bedoel ik niet realistisch maar:
niet te makkelijk en ook niet iets waarvan het vanaf het begin al duidelijk is dat het onhaalbaar is.
Ik als lezer moet geloven dat de hoofdpersoon het heel heel lastig gaat krijgen om het obstakel te overwinnen. Maar hij moet immers, want hij wordt gedreven (intern of extern).

Er kunnen meerdere points of motion zijn en er kunnen ook meerdere geloofwaardige obstakels zijn.
Het point of motion wordt uiteindelijk, verderop in het boek, de climax. Gaat de hoofdpersoon het redden/volbrengen? Als je je climax hebt gehad (

) dan heb je dus ook eigenlijk je plot verteld.
Dit kan in 1 grote knal op het (bijna) einde. Maar het kan ook in kleine schokjes.
Waarom is Lord of the Rings een goed voorbeeld:
Er zijn meerdere points of motion:
In het begin het innerlijke conflict van Frodo. Hij wil avontuur. Baalt ervan dat er niets gebeurd.
De komst van Gandalf en de introductie van de ring:
Hij moet iets. Extern gedreven.
En... natuurlijk...
De geloofwaardige obstakels die hij moet overwinnen.
Zo!

Misschien helpt deze theoretische verhandeling iets